TuneCore lanceert activiteiten in Afrika

Toonaangevend onafhankelijk digitaal muziekdistributiebedrijf neemt Jade Leaf aan als hoofd van TuneCore, Zuidelijk Afrika en Oost-Afrika Chioma Onuchukwu als hoofd van TuneCore voor West-Afrika en Oost-Afrika.

BROOKLYN, xx, 2021 - TuneCore, het toonaangevende bedrijf voor digitale muziekdistributie en uitgeversadministratie voor onafhankelijke artiesten, is van start gegaan met activiteiten in Afrika. Jade Leaf is aangenomen als hoofd van TuneCore voor Zuidelijk Afrika en zal de verantwoordelijkheid voor belangrijke landen in Oost-Afrika delen met Chioma Onuchukwu, die is aangenomen als hoofd van TuneCore voor West-Afrika. Zowel Leaf als Onuchukwu zullen rapporteren aan Faryal Khan-Thompson, Vice President, International, TuneCore.

Onuchukwu zal gestationeerd zijn in Nigeria en toezicht houden op landen in West-Afrika, waaronder Nigeria, Ghana, Liberia, Sierra Leone en Gambia. Ze zal ook Tanzania en Ethiopië in Oost-Afrika onder haar hoede hebben. Leaf's territorium omvat Zuidelijk Afrika, inclusief Zuid-Afrika, waar ze gevestigd zal zijn, evenals Namibië, Botswana, Zimbabwe, Zambia, Malawi en Lesotho. Leaf zal ook de activiteiten van TuneCore in de Oost-Afrikaanse landen Kenia en Oeganda beheren.

Onuchukwu: "Ik ben verheugd dat ik bij een gerenommeerde, onafhankelijke muziekdistributeur aan de slag kan, vooral in een ongelooflijk tijdperk voor muziekmakers in Afrika op een moment dat we wereldwijde erkenning krijgen en steeds meer momentum. Ik kijk ernaar uit om samen te werken met lokale artiesten en hen te ondersteunen."

Before joining TuneCore, Onuchukwu was Marketing Manager at uduX Music, a music streaming platform in Nigeria. There she worked directly with popular African artists such as Davido, Yemi Alade, Patoranking, Kizz Daniel and more.

Leaf: "Ik ben ongelooflijk enthousiast om me bij het team te voegen in een tijd waarin het wereldwijde gesprek gaat over onafhankelijkheid en eigendom. TuneCore opent een wereld van mogelijkheden voor onafhankelijke artiesten op elk niveau van hun carrière. Afrika is de thuisbasis van een divers scala aan artiesten die op zoek zijn naar een betrouwbare distributieservice die hun lokale behoeften begrijpt en hen uiteindelijk de kans kan geven om hun kunst om te zetten in commercieel succes."

Eerder werkte Leaf bij Multichoice, de grootste Pay TV-operator in Afrika, als Marketing Manager voor Youth & Music Channels, waar ze de leiding had over de re-imaging van het merk en de marketinginspanningen voor de Music TV-gigant Channel O. Daarvoor werkte ze bij Sony Music Entertainment Africa, waar ze zich richtte op Afrikaanse artiesten en content, evenals op talloze marketingcampagnes en -projecten voor lokale en internationale artiesten.

De opkomst van streamingdiensten in Afrika is razendsnel gestegen. De groei wordt toegeschreven aan verschillende factoren, zoals een toename van de internetpenetratie via smartphones, de komst van internationale en lokale streamingplatforms in belangrijke gebieden en de jeugdbevolking - meer dan 60% van de Afrikanen is jonger dan 25 jaar.

In 2020 zag TuneCore wereldwijd een toename in muziekreleases, waarbij veel Afrikaanse artiesten ervoor kozen om de DIY Distributor te gebruiken - DJ Spinall en Small Doctor in Nigeria, Spoegwolf in Zuid-Afrika, Mpho Sebina in Botswana en Fena Gitu in Kenia om er maar een paar te noemen.

Khan-Thompson: "Afrika is een zeer opwindende muziekmarkt met veel groeipotentieel. Door Jade en Chioma aan te nemen om onze inspanningen te leiden, is TuneCore goed gepositioneerd om de kansen voor onafhankelijke artiesten op het hele continent te maximaliseren. Zowel Chioma als Jade brengen een schat aan ervaring mee en een oprechte interesse om artiesten te helpen hun dromen waar te maken. Ik ben erg blij dat twee ongelooflijke vrouwen het merk TuneCore op het continent vertegenwoordigen".

Over TuneCore
TuneCore, eigendom van het in Parijs gevestigde Believe, heeft zijn internationale activiteiten agressief uitgebreid, van 5 landen in 2020 naar 8 landen en 3 grote regio's in 2021. Het bedrijf heeft vorig jaar India, Rusland en Brazilië toegevoegd en voegt dit jaar LATAM, Zuidoost-Azië en Afrika toe. De website van het bedrijf is volledig gelokaliseerd voor 8 landen en vertaald in nog eens 13 talen.